2018年9月21日星期五

Tugasan 2:JENIS-JENIS PENTAKSIRAN DAN TUGASAN INDIVIDU


JENIS-JENIS PENTAKSIRAN

LING SIEW EE
https://alicialsiewee.blogspot.com/
Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan,
KM. 10, Jalan Padang Tengku,
27200 Kuala lipis, PAHANG.


ABSTRAK
Pentaksiran merupakan proses pengumpulan data bagi mengenalpasti dan mengesan masalah yang dihadapi oleh pelajar untuk membuat keputusan yang berkesan. Melalui artikel ini, kita dapat mengetahui bahawa terdapat empat jenis pentaksiran, iaitu Pentaksiran Formatif, Pentaksiran Sumatif, Pentaksiran Berasaskan Prestasi dan Pentaksiran Internal dan Eksternal. Pentaksiran Formatif merupakan pentaksiran sistematik yang dijalankan secara berterusan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P). Menurut Lee Shok Mee, Mok Soon Sang(1989), Pentaksiran Formatif adalah suatu pentaksiran semasa yang dilakukan ke atas satu unit pembelajaran. Pentaksiran Sumatif merupakan pentaksiran yang dijalankan di akhir sesuatu pengajaran atau program bertujuan untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) sepanjang tahun dengan diberikan markah. Pentaksiran Berasakan Prestasi mengandungi pentaksiran formal dan pentaksiran tak formal.  Pentaksiran Internal ditentukan dan disemakan oleh guru sekolah manakala Pentaksiran Eksternal ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar. Pentaksiran-pentaksiran tersebut amat penting bagi guru dan pelajar .



JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
OLEH
LING SIEW EE
     Pentaksiran dibahagikan kepada empat jenis iaitu Pentaksiran Sumatif, Pentaksiran Formatif , Pentaksiran Berasaskan Prestasi  dan Prestasi Internal dan Eksternal.
      Menurut Lee Shok Mee, Mok Soon Sang(1989), Pentaksiran Formatif adalah suatu pentaksiran semasa yang dilakukan ke atas satu unit pembelajaran. Lantas, Pentaksiran Formatif ini dapat difahami sebagai suatu taksiran yang dilakukan ke atas suatu kemahiran atau topik yang kecil selepas atau semasa pembelajaran. Pentaksiran Formatif merupakan pentaksiran sistematik yang dijalankan secara berterusan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P). Pentaksiran Formatif ialah pentaksiran pada peringkat pembentukan yang bertujuan untuk mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk mengenal pasti dan membaiki kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan dengan kadar segera.Pentaksiran Formatif dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi digunakan secara terus menerus.Guru perlu memberikan bimbangan kepada pelajar yang lemah. Secara informalnya ialah melalui pemerhatian, latihan, soal jawab manakala secara formalnya ialah penyediaan item ujian dengan menentukan unit atau topik dan tetapkan tahap pencapaian serta aspek yang diuji. Contohnya penilaian berterusan di sekolah, penilaian kendalian sekolah, penilaian portfolio dan sebagainya. Biasanya,menyoal secara lisan, latihan, seat work, perbincangan, projek, tugasan dan kerja rumah adalah antara teknik Pentaksiran Formatif yang kerap diaplikasikan guru dalam proses P&P. Kesemua teknik ini apabila dilaksanakan dengan betul dan berkesan, ia dapat membantu meningkatkan pembelajaran pelajar.
      Kepentingan Pentaksiran Formatif ialah memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran dari sudut guru dan pelajar.Guru dapat memperbaiki dan menambahbaik kelemahan dalam sesuatu keadah dan pendekatan yang digunakan sekaligus dapat menilai kemajuan pelajar dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat. Melalui Pentaksiran Formatif ,guru boleh melihat kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan pelajar  dan seterusnya guru dapat memperbaiki agar pelajar dapat menguasai dengan lebih baik. Pentaksiran Formatif juga meyebabkan guru dapat meninggikan dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini melalui perbandingan yang boleh dibuat antara pencapaian pelajar sekarang dengan pencapaian pelajar-pelajar lalu melalui rekod ujian formatif yang telah dikendalikan dan mencatatkan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar dahulu serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pelajar.Pentaksiran Formatif juga menolong pelajar-pelajar menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan ini memungkinan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik pada akhir penggal atau semester persekolahan. Pelajar dapat memperbaiki kelemahan dalam sesuatu kemahiran dan unit pembelajaran.
      Pentaksiran Sumatif merupakan pentaksiran yang dijalankan di akhir sesuatu pengajaran atau program yang bertujuan untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran(P&P)sepanjang tahun dengan diberikan markah. Maklumat tersebut perlu dinilai dan dilaporkan oleh guru untuk digunakan oleh guru-guru lain yang akan meneruskan pengajaran pelajar pada tahun yang berikut.Berbeza dengan Pentaksiran Formatif yang lebih menumpukan kepada penilaian penguasaan pelajar dalam sesuatu tajuk, Pentaksiran Sumatif bertujuan untuk menentukan pencapaian pelajar pada akhir penggal persekolahan atau akhir tahun yang juga dapat menentukan keberkesanan sesuatu kurikulum. Contohnya ,UPSR, PMR, SPM,STPM dan akhir kursus.
      Pentaksiran Sumatif amat penting disebabkan pentaksiran tersebut telah memberikan banyak faedah kepada guru dan pelajar.Pentaksiran Sumatif dapat membuktikan keberkesanan P&P dan maklum balas tahap prestasi pencapaian pelajar. Pentaksiran Sumatif boleh mengiktiraf kebolehan dan kemahiran yang dimiliki oleh pelajar. Ini berdasarkan skor yang diperolehi oleh pelajar dalam penilaian yang dijalankan. Pentaksiran Sumatif boleh sebagai satu nota yang penting untuk membuat analisis statistik bagi tujuan laporan.
      Ketiga jenis pentaksiran ialah Pentaksiran Berasaskan Prestasi.Pentaksiran Berasaskan Prestasi dibahagikan kepada dua,iaitu pentaksiran formal dan pentaksiran tak formal. Contoh pentaksiran formal ialah ujian,kuiz dan esei serta diberikan markah manakala pentaksiran tak formal adalah melalui kemahiran membaca, kebolehan dan perkembangan membaca.
      Keempat jenis pentaksiran ialah Pentaksiran Internal dan Eksternal .Pentaksiran Internal ditentukan dan disemakan oleh guru sekolah.Pelajar boleh mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat manakala Pentaksiran Eksternal ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar dan pelajar hanya mendapat markah pentaksiran sahaja tanpa mengetahui kelemahan mereka.

























KESIMPULAN
     Secara keseluruhannya,tujuan Pentaksiran Formatif ialah mengesan penguasaan kemajuan pelajar untuk membaiki kelemahannya dengan serta merta manakala tujuan Pentaksiran Sumatif ialah mengesan pencapaian pelajar berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan pemeringkatan gred pelajar. Aktiviti yang dijalankan dalam pentaksiran formatif ialah ujian formal,ujuan tidak formal semasa P&P secara individu,kumpulan atau kelas manakala aktiviti yang dijalankan dalam Pentaksiran Sumatif ialah ujian formal dalam beberapa waktu pelajaran secara kelas atau tingkatan. Pentaksiran Berasaskan Prestasi dibahagikan kepada dua,iaitu pentaksiran formal dan pentaksiran tak formal. Pentaksiran Internal ditentukan dan disemakan oleh guru sekolah manakala Pentaksiran Eksternal ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar. Pentaksiran-pentaksiran tersebut amat penting bagi guru dan pelajar kerana telah mendatangkan banyak kebaikan kepada mereka.
















RUJUKAN
1)     INTERNET
(Ph.D), S. M. (2015). PENILAIAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN FORMATIF DI PRASEKOLAH. Retrieved from www.ipsah.edu.my/laman/images/jri/abstrak/Suzana%20Mohd%20Yusof.pdf: http://www.ipsah.edu.my/laman/images/jri/abstrak/Suzana%20Mohd%20Yusof.pdf
Atikishak. (2015, SEP 20). Gkb 1053-Bab 9. Retrieved from www.slideshare.net/atikishak/gkb-1053bab-9: https://www.slideshare.net/atikishak/gkb-1053bab-9
Doline, F. (2013, FEB 05). Penilaian sumatif dan formatif. Retrieved from www.slideshare.net/FerralenyDoline/penilaian-sumatif-dan-formatif: https://www.slideshare.net/FerralenyDoline/penilaian-sumatif-dan-formatif
Ismail, A. R. (2012, MAR 27). Pentaksiran Dan Penilaian. Retrieved from www.scribd.com/doc/86896907/Pentaksiran-Dan-Penilaian: https://www.scribd.com/doc/86896907/Pentaksiran-Dan-Penilaian
Lu, H. (2013, JAN 22). Perbezaan antara penilaian formatif dan penilaian sumatif. Retrieved from www.slideshare.net/HuipingLu/perbezaan-antara-penilaian-formatif-dan-penilaian-sumatif: https://www.slideshare.net/HuipingLu/perbezaan-antara-penilaian-formatif-dan-penilaian-sumatif
Mujahidah, A. (2012, FEB 16). Kekuatan Kelemahan Sumatif Dan Formatif. Retrieved from www.scribd.com/document/81775569/Kekuatan-Kelemahan-Sumatif-Dan-Formatif: https://www.scribd.com/document/81775569/Kekuatan-Kelemahan-Sumatif-Dan-Formatif
         2)   BUKU
Ph.D, R. E. (2015). Kemahiran Belajar. Pelangi ePublishing Sdn.Bhd.
         3)   JURNAL
SUZANA ABD. MUTALIB, J. A. (2012). PENGGUNAAN TEKNIK PENTAKSIRANFORMATIF DALAM SUBJEK BAHASA MELAYU DARJAH SATU: KAJIAN KES. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 17-30.


TUGASAN INDIVIDU
















Low Alicia
Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan,
KM.10 ,Jalan Padang Tengku,
27200 Kuala Lipis, PAHANG.

Abstrak

Pengurusan diperlukan di dalam semua organisasi, tidak kira sama ada organisasiitu kecil atau besar, swastaatau badan kerajaan. Fungsi pengurusan merupakan tanggungjawab seorang pengurus besar atau pengarah tetapi juga tanggungjawab penyelia atau ketua bahagian yang berada di dalam organisasi termasuklah sebagai seorang pelajar. Kita pernah mendengar kata-kata seperti " Masalah yang timbul itu adalah dari pihak pengurusan ". Pernyataan seperti ini dimaksudkan kepada mereka yang menduduki tingkat atas di dalam organisasi, pada hal kelemahan dan masalah yang timbul itu berpunca dari semua pihak pada peringkat pengurusan. Kejayaan menguruss esebuah organisasi boleh diukur dari aspek kecekapan, keberkesanan, produktiviti dan kualiti produk, dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi. Kecekapan organisasi boleh diukur dari aspek kuantiti input yang digunakan oleh organisasi untuk menghasilkan satu unit pengeluaran atau perkhidmatan. Contohnya,apabila organisasi berupaya menambahkan bilangan produk atau perkhidmatan dengan menggunakan kuantiti input yang sama atau kurang, organisasi tersebut dianggap telah meningkatkan kecekapannya. Kecekapan juga bermaksud apabila pengurus membuat tugasnya dengan betul. Keberkesanan boleh diukur dari segi sama ada pengurus membuat kerja yang betuldan matlamat organisasi berjaya dicapai. Contohnya, organisasi disifatkan tidak berkesan apabila ia gagal mencapaimatlamatnya disebabkan oleh pelaksanaan rancangan yang lemah atau kerana kegagalan pihak pengurusanmeramal perubahan persekitaran organisasi dengan lebih tepat.










TUGASAN INDIVIDU
Oleh
Low Alicia
Apakah definisi tugasan? Tugasan bermaksud sesuatu kerja, terutamanya yang diberikan oleh orang lain kepada individu tertentu untuk disiapkan. Analisis tugasan merupakan proses yang penting dalam perancangan dan pengajaran murid berkeperluan khas. Proses ini bertujuan untuk memecahkan sesuatu aktiviti yang lebih kompleks kepada langkah-langkah kecil yang ringkas. Langkah-langkah tersebut kemudian diorganisasi mengikut urutan yang bersesuaian. Pengajaran dilaksanakan mengikuti langkah-langkah kecil yang lebih ringkas. Hal ini bermaksud bahawa murid berkeperluan khas akan diajar langkah demi langkah sehingga mereka menguasai keseluruhan kemahiran sasaran. Kecekapan guru pendidikan khas adalah dalam menganalisiskan tugasan tersebut supaya bersesuaian dengan tahap keupayaan murid berkeperluan khas .
Proses atau fungsi pengurusan dapat dibahagikan kepada beberapa fungsibergantung kepada cara kitamengelaskan fungsi-fungsi perancangan, penyusunan,penyelarasan, penstafan, dan pengawalan. Sebagai seorang pelajar, anda mencatat nota dan bahan yang disampaikan oleh tenaga pengajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Pelajar perlu menulis dan mencatat nota penting semasa belajar. Mencatat nota adalah perlu kerana anda tidak perlu mengingat semua isi kandungan yang telah dipelajari. Nota menjadi bahan rujukan apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta.
Kemahiran mencatat nota merupakan aktiviti yang sangat penting kepada pelajar kerana nota akan memberi bantuan yang besar dalam menganalisis pembelajaran.Selain itu, anda seharusnya mencatatkan maklumat dan fakta sahaja bukan setiap perkara yang diucapkan oleh pensyarah .Hal ini demikian, pelajar dapat membezakan maklumat yang sangat penting dan kurang penting. Anda mesti menentukan sama ada anda telah mengetahui maklumat itu atau merupakan maklumat yang baru.
Seterusnya, anda pasti memahami dan menghafal nota yang dicatat supaya dapat menjawwab semasa peperiksaan. Anda juga boleh menyediakan perancangan untuk mengulang kaji supaya mendapat keputusan yang cemerlang.
Biarlah saya mengongsikan sebuah cerita yang benar tentang kepentingan melaksanakan tugasan diri yang telah berlaku dalam hidup Jack Ma. Beliau berasal dari keluarga musisi dan pencerita di Hangzhou,China. Beliau pernah hidup pahit di masa Revolusi Kebudayaan dan mengalami berbagai kegagalan. Lelaki itu bangkit, membangun situs Alibaba, dan kini menjadi orang terkaya kedua di negerinya. ”Saya menjalani hidup yang pahit,” kata Jack, bernama asli Ma Yun, pada Forum Ekonomi Dunia, Davos, Swiss, Januari 2015. ”Saya juga bukan dari keluarga berada dan berkuasa,” lanjutnya. Lahir di era komunisme yang kaku membuat Jack terbiasa dengan kehidupan keras. Jack hidup normal sebagaimana anak-anak lain di Hangzhou, sekitar 250 kilometer di sebelah barat Shanghai. Hangzhou dikenal sebagai kota kebudayaan dengan kehadiran turis asing. Saat memasuki sekolah, sejak SD sampai SMA, Jack perlu berkali-kali tes karena tidak hebat secara akademis. Pernah gagal masuk universitas ternama, kuliah setara program D-3 di Sastra Inggris Hangzhou Normal University, lulus tahun 1988. ”Ini universitas berkualitas kelas tiga atau empat secara nasional,” katanya.
Ketika KFC membuka cabang di Hangzhou, Jack melamar. Dari 24 pelamar, hanya dia yang gagal. Beliau juga kandas menjadi polisi. ”Kegagalan menjadi bagian perjalanan hidup saya,” katanya. Jack mengajar dan membuka kursus bahasa Inggris di Hangzhou. Para murid senang dengan cara Jack mengajar. Semasa kuliah, beliau memperdalam kemampuan berbahasa Inggris sebagai pemandu gratis bagi tulis. Hal ini demikian, beliau menghampiri hotel yang ramai tulis untuk mempraktikkan ilmunya. Dengan ini, Jack memiliki sahabat penal yang kesulitan melafalkan nama Ma Yun sehingga kemudian memanggilnya ”Jack”. KOMPAS.com - Jack Ma berasal dari keluarga musisi dan pencerita di Hangzhou, Tiongkok. Ia pernah hidup pahit di masa Revolusi Kebudayaan dan mengalami berbagai kegagalan. Lelaki itu bangkit, membangun situs Alibaba, dan kini menjadi orang terkaya kedua di negerinya. ”Saya menjalani hidup yang pahit,” kata Jack, bernama asli Ma Yun, pada Forum Ekonomi Dunia, Davos, Swiss, Januari 2015. ”Saya juga bukan dari keluarga berada dan berkuasa,” lanjutnya. Lahir di era komunisme yang kaku membuat Jack terbiasa dengan kehidupan keras. Jack hidup normal sebagaimana anak-anak lain di Hangzhou, sekitar 250 kilometer di sebelah barat Shanghai. Hangzhou dikenal sebagai kota kebudayaan dengan kehadiran turis asing. Saat memasuki sekolah, sejak SD sampai SMA, Jack perlu berkali-kali tes karena tidak hebat secara akademis. Pernah gagal masuk universitas ternama, ia kuliah setara program D-3 di Sastra Inggris Hangzhou Normal University, lulus tahun 1988. ”Ini universitas berkualitas kelas tiga atau empat secara nasional,” katanya. Ketika KFC membuka cabang di Hangzhou, Jack melamar. Dari 24 pelamar, hanya dia yang gagal. Ia juga kandas menjadi polisi. ”Kegagalan menjadi bagian perjalanan hidup saya,” katanya. Jack mengajar dan membuka kursus bahasa Inggris di Hangzhou. Para murid senang dengan cara Jack mengajar. Semasa kuliah, ia memperdalam kemampuan berbahasa Inggris sebagai pemandu gratis bagi turis. Dengan sepeda, ia menghampiri hotel yang ramai turis untuk mempraktikkan ilmunya. Dari peran ini, Jack memiliki sahabat pena yang kesulitan melafalkan nama Ma Yun sehingga kemudian memanggilnya “Jack”.
 Kemampuan bahasa Inggris memberi Jack kesempatan berkunjung ke Amerika Serikat di tahun 1995. Ketika itu,dia diminta menjelajahi dunia lewat internet yang baru muncul. ”Tidak, tidak, tidak,” katanya, karena komputer barang mahal dan dia tidak mampu beli. Jack tetap yakin untuk mencuba. ”Pertama kali, saya mencari bir. Saya menemukan produk bir dari sejumlah negara, tetapi tak satu pun asal China.” Dia pun terinspirasi membuatkan situs berisi informasi produk-produk buatan China. Selepas kembali ke China, Jack bekerja di kementerian luar negeri dengan menawarkan jasa pemasaran produk China lewat internet. Bukan jenis pegawai negeri dengan birokrasi berbelit-belit, dia mundur dari pemerintahan. Pada 1999, bersama rakannya, dia merintis situs bernama Alibaba, yang mempertemukan pembeli dan penjual produk di seluruh dunia. Dia terinspirasi situs Amazon. Belajar dari laman web lelang e-Bay, dia mendirikan Taobao. Pengaruh Google menginspirasinya menciptakan mesin pencari berbahasa Mandarin.
Akhirnya, seorang yang beramalkan sikap berdikari, rajin dan tidak mudah berputus asa akan menyiapkan tugas dengan sempurna dan menghasilkan produk yang bermutu tinggi. Sikap berdikari bererti kita tidak bergantung kepada orang lain atau mengharapkan pertolongan mereka sewaktu melakukan sesuatu. Sikap ini perlu ada pada setiap orang agar mereka tidak perlu bergantung kepada orang lain dalam melaksanakan sesuatu kerja. Ini amat menyusahkan kerana kita terlalu mengharapkan orang lain sehingga hasilnya tidak begitu memuaskan. Sikap berdikari amat penting dalam diri setiap manusia untuk memantapkan diri dan menyediakan kekuatan diri dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.


KESIMPULAN
Secara keseluruhannya telah membincangkan dengan agak mendalam tentang sikap terhadap pentadsiran, tugasan individu. Berdasarkan perbincangan tersebut, dapatlah dirumuskan bahawa tugasan individu merujukan kepada proses perancangan, penyusunan, pengarahan, dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi, pengurusan juga boleh didefinisikan sebagai proses pengarahan, penyelarasan, dan pengaruh ke atas operasi organisasi untuk mencapai matlamat yang dikehendaki dan prestasi sepenuhnya. Kita perlu mengorbankan keseronokan demi mencapai kejayaan. Berjaya menjadikan amalan itu sebagai satu tabiat diri yang sebati tanpa ada kesukaran mengamalkannya.



Rujukan

 


BAKAR, L. K. (2016, DISEMBER 27). www.utusan.com.my. Retrieved from INTEGRITI DALAM KEHIDUPAN: http://www.utusan.com.my/rencana/utama/integriti-dalam-kehidupan-1.424817
N, I. ( 2014 , September 30). dululainsekaranglain.com. Retrieved from Maksud Integriti Dan Perlaksanaannya: https://dululainsekaranglain.com/articles/maksud-integriti
Norzelan, F. (2016, MAR 9). zh.scribd.com. Retrieved from Kepentingan Integriti Dalam Kalangan Pelajar: https://zh.scribd.com/doc/303392526/Kepentingan-Integriti-Dalam-Kalangan-Pelajar
Wahyudi, R. (2017, JAN 23). tekno.kompas.com. Retrieved from Kisah Jack Ma, Orang Terkaya Kedua di China Pemilik Alibaba.com: https://tekno.kompas.com/read/2017/01/23/11460717/kisah.jack.ma.orang.terkaya.kedua.di.china.pemilik.alibaba.com.
WIKIPEDIA. (2015, September . 25). ms.wikipedia.org. Retrieved from Integriti: https://ms.wikipedia.org/wiki/Integriti





Lampiran

“tempat sesuai belajar”的图片搜索结果       
 tugasan individu diamalkan sejak kecil


“cort 1”的图片搜索结果
   
Alat-alat berfikir yang digunakan untuk membantu menyiapkan tugasan individu



没有评论:

发表评论

Tugasan 2:JENIS-JENIS PENTAKSIRAN DAN TUGASAN INDIVIDU

JENIS-JENIS PENTAKSIRAN LING SIEW EE https://alicialsiewee.blogspot.com/ Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan, K...