JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
LING SIEW EE
https://alicialsiewee.blogspot.com/
Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan,
KM. 10, Jalan Padang Tengku,
27200 Kuala lipis, PAHANG.
ABSTRAK
Pentaksiran merupakan
proses pengumpulan data bagi mengenalpasti dan mengesan masalah yang dihadapi
oleh pelajar untuk membuat keputusan yang berkesan. Melalui artikel ini, kita
dapat mengetahui bahawa terdapat empat jenis pentaksiran, iaitu Pentaksiran
Formatif, Pentaksiran Sumatif, Pentaksiran Berasaskan Prestasi dan Pentaksiran
Internal dan Eksternal. Pentaksiran Formatif merupakan pentaksiran sistematik
yang dijalankan secara berterusan semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran
(P&P). Menurut Lee Shok Mee, Mok Soon Sang(1989), Pentaksiran Formatif
adalah suatu pentaksiran semasa yang dilakukan ke atas satu unit pembelajaran.
Pentaksiran Sumatif merupakan pentaksiran yang dijalankan di akhir sesuatu
pengajaran atau program bertujuan untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan
dengan pencapaian pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)
sepanjang tahun dengan diberikan markah. Pentaksiran Berasakan Prestasi
mengandungi pentaksiran formal dan pentaksiran tak formal. Pentaksiran Internal ditentukan dan disemakan
oleh guru sekolah manakala Pentaksiran Eksternal ditentukan oleh sesuatu badan
atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran
ditandakan oleh pihak luar. Pentaksiran-pentaksiran tersebut amat penting bagi
guru dan pelajar .
JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
OLEH
LING SIEW EE
Pentaksiran dibahagikan kepada empat jenis
iaitu Pentaksiran Sumatif, Pentaksiran Formatif , Pentaksiran Berasaskan
Prestasi dan Prestasi Internal dan
Eksternal.
Menurut Lee Shok Mee, Mok Soon
Sang(1989), Pentaksiran Formatif adalah suatu pentaksiran semasa yang dilakukan
ke atas satu unit pembelajaran. Lantas, Pentaksiran Formatif ini dapat difahami
sebagai suatu taksiran yang dilakukan ke atas suatu kemahiran atau topik yang
kecil selepas atau semasa pembelajaran. Pentaksiran Formatif merupakan pentaksiran
sistematik yang dijalankan secara berterusan semasa aktiviti pengajaran dan
pembelajaran (P&P). Pentaksiran Formatif ialah pentaksiran pada peringkat
pembentukan yang bertujuan untuk mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk
mengenal pasti dan membaiki kelemahan yang wujud pada pelajar berkenaan dengan
kadar segera.Pentaksiran Formatif dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang
diperolehi digunakan secara terus menerus.Guru perlu memberikan bimbangan
kepada pelajar yang lemah. Secara informalnya ialah melalui pemerhatian,
latihan, soal jawab manakala secara formalnya ialah penyediaan item ujian
dengan menentukan unit atau topik dan tetapkan tahap pencapaian serta aspek
yang diuji. Contohnya penilaian berterusan di sekolah, penilaian kendalian
sekolah, penilaian portfolio dan sebagainya. Biasanya,menyoal secara lisan, latihan, seat work,
perbincangan, projek, tugasan dan kerja rumah adalah antara teknik Pentaksiran
Formatif yang kerap diaplikasikan guru dalam proses P&P. Kesemua teknik ini apabila
dilaksanakan dengan betul dan berkesan, ia dapat membantu meningkatkan
pembelajaran pelajar.
Kepentingan Pentaksiran Formatif ialah
memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran dari sudut guru dan pelajar.Guru
dapat memperbaiki dan menambahbaik kelemahan dalam sesuatu keadah dan
pendekatan yang digunakan sekaligus dapat menilai kemajuan pelajar dalam
pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak dapat dinilai secara berpusat.
Melalui Pentaksiran Formatif ,guru boleh melihat kelemahan-kelemahan yang wujud
sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan pelajar dan seterusnya guru dapat memperbaiki agar
pelajar dapat menguasai dengan lebih baik. Pentaksiran Formatif juga meyebabkan guru dapat
meninggikan dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini melalui
perbandingan yang boleh dibuat antara pencapaian pelajar sekarang dengan
pencapaian pelajar-pelajar lalu melalui rekod ujian formatif yang telah
dikendalikan dan mencatatkan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar dahulu
serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat
mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pelajar.Pentaksiran
Formatif juga menolong pelajar-pelajar menguasai sesuatu unit atau topik
pembelajaran dan ini memungkinan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik
pada akhir penggal atau semester persekolahan. Pelajar dapat memperbaiki kelemahan dalam sesuatu
kemahiran dan unit pembelajaran.
Pentaksiran Sumatif merupakan pentaksiran
yang dijalankan di akhir sesuatu pengajaran atau program yang bertujuan untuk
mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran(P&P)sepanjang tahun dengan diberikan markah.
Maklumat tersebut perlu dinilai dan dilaporkan oleh guru untuk digunakan oleh
guru-guru lain yang akan meneruskan pengajaran pelajar pada tahun yang
berikut.Berbeza dengan Pentaksiran Formatif yang lebih menumpukan kepada
penilaian penguasaan pelajar dalam sesuatu tajuk, Pentaksiran Sumatif bertujuan
untuk menentukan pencapaian pelajar pada akhir penggal persekolahan atau akhir
tahun yang juga dapat menentukan keberkesanan sesuatu kurikulum. Contohnya
,UPSR, PMR, SPM,STPM dan akhir kursus.
Pentaksiran Sumatif amat penting
disebabkan pentaksiran tersebut telah memberikan banyak faedah kepada guru dan
pelajar.Pentaksiran Sumatif dapat membuktikan keberkesanan P&P dan maklum
balas tahap prestasi pencapaian pelajar. Pentaksiran Sumatif boleh mengiktiraf
kebolehan dan kemahiran yang dimiliki oleh pelajar. Ini berdasarkan skor yang
diperolehi oleh pelajar dalam penilaian yang dijalankan. Pentaksiran Sumatif
boleh sebagai satu nota yang penting untuk membuat analisis statistik bagi
tujuan laporan.
Ketiga jenis pentaksiran ialah
Pentaksiran Berasaskan Prestasi.Pentaksiran Berasaskan Prestasi dibahagikan
kepada dua,iaitu pentaksiran formal dan pentaksiran tak formal. Contoh
pentaksiran formal ialah ujian,kuiz dan esei serta diberikan markah manakala
pentaksiran tak formal adalah melalui kemahiran membaca, kebolehan dan
perkembangan membaca.
Keempat jenis pentaksiran ialah
Pentaksiran Internal dan Eksternal .Pentaksiran Internal ditentukan dan
disemakan oleh guru sekolah.Pelajar boleh mendapat markah dan maklum balas
daripada pentaksiran yang telah dibuat manakala Pentaksiran Eksternal
ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis
Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar dan pelajar
hanya mendapat markah pentaksiran sahaja tanpa mengetahui kelemahan mereka.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya,tujuan Pentaksiran
Formatif ialah mengesan penguasaan kemajuan pelajar untuk membaiki kelemahannya
dengan serta merta manakala tujuan Pentaksiran Sumatif ialah mengesan
pencapaian pelajar berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan pemeringkatan
gred pelajar. Aktiviti yang dijalankan dalam pentaksiran formatif ialah ujian
formal,ujuan tidak formal semasa P&P secara individu,kumpulan atau kelas
manakala aktiviti yang dijalankan dalam Pentaksiran Sumatif ialah ujian formal
dalam beberapa waktu pelajaran secara kelas atau tingkatan. Pentaksiran Berasaskan
Prestasi dibahagikan kepada dua,iaitu pentaksiran formal dan pentaksiran tak
formal. Pentaksiran Internal
ditentukan dan disemakan oleh guru sekolah manakala Pentaksiran Eksternal
ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis
Peperiksaan Malaysia Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar.
Pentaksiran-pentaksiran tersebut amat penting bagi guru dan pelajar kerana
telah mendatangkan banyak kebaikan kepada mereka.
RUJUKAN
1) INTERNET
(Ph.D), S. M. (2015). PENILAIAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN FORMATIF DI
PRASEKOLAH. Retrieved from
www.ipsah.edu.my/laman/images/jri/abstrak/Suzana%20Mohd%20Yusof.pdf: http://www.ipsah.edu.my/laman/images/jri/abstrak/Suzana%20Mohd%20Yusof.pdf
Atikishak.
(2015, SEP 20). Gkb 1053-Bab 9. Retrieved from
www.slideshare.net/atikishak/gkb-1053bab-9:
https://www.slideshare.net/atikishak/gkb-1053bab-9
Doline, F.
(2013, FEB 05). Penilaian sumatif dan formatif. Retrieved from
www.slideshare.net/FerralenyDoline/penilaian-sumatif-dan-formatif:
https://www.slideshare.net/FerralenyDoline/penilaian-sumatif-dan-formatif
Ismail, A. R.
(2012, MAR 27). Pentaksiran Dan Penilaian. Retrieved from
www.scribd.com/doc/86896907/Pentaksiran-Dan-Penilaian:
https://www.scribd.com/doc/86896907/Pentaksiran-Dan-Penilaian
Lu, H. (2013,
JAN 22). Perbezaan antara penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Retrieved from www.slideshare.net/HuipingLu/perbezaan-antara-penilaian-formatif-dan-penilaian-sumatif:
https://www.slideshare.net/HuipingLu/perbezaan-antara-penilaian-formatif-dan-penilaian-sumatif
Mujahidah, A.
(2012, FEB 16). Kekuatan Kelemahan Sumatif Dan Formatif. Retrieved from
www.scribd.com/document/81775569/Kekuatan-Kelemahan-Sumatif-Dan-Formatif:
https://www.scribd.com/document/81775569/Kekuatan-Kelemahan-Sumatif-Dan-Formatif
2)
BUKU
Ph.D, R. E.
(2015). Kemahiran Belajar. Pelangi ePublishing Sdn.Bhd.
3)
JURNAL
SUZANA ABD.
MUTALIB, J. A. (2012). PENGGUNAAN TEKNIK PENTAKSIRANFORMATIF DALAM SUBJEK
BAHASA MELAYU DARJAH SATU: KAJIAN KES. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu,
17-30.
TUGASAN
INDIVIDU
Low Alicia
Institut
Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan,
KM.10 ,Jalan
Padang Tengku,
27200 Kuala
Lipis, PAHANG.
Abstrak
Pengurusan
diperlukan di dalam semua organisasi, tidak kira sama ada organisasiitu kecil
atau besar, swastaatau badan kerajaan. Fungsi pengurusan merupakan
tanggungjawab seorang pengurus besar atau pengarah tetapi juga tanggungjawab
penyelia atau ketua bahagian yang berada di dalam organisasi termasuklah
sebagai seorang pelajar. Kita pernah mendengar kata-kata seperti " Masalah
yang timbul itu adalah dari pihak pengurusan ". Pernyataan seperti ini
dimaksudkan kepada mereka yang menduduki tingkat atas di dalam organisasi, pada
hal kelemahan dan masalah yang timbul itu berpunca dari semua pihak pada
peringkat pengurusan. Kejayaan menguruss esebuah organisasi boleh diukur dari
aspek kecekapan, keberkesanan, produktiviti dan kualiti produk, dan
perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi. Kecekapan organisasi boleh diukur
dari aspek kuantiti input yang digunakan oleh organisasi untuk menghasilkan
satu unit pengeluaran atau perkhidmatan. Contohnya,apabila organisasi berupaya
menambahkan bilangan produk atau perkhidmatan dengan menggunakan kuantiti input
yang sama atau kurang, organisasi tersebut dianggap telah meningkatkan
kecekapannya. Kecekapan juga bermaksud apabila pengurus membuat tugasnya dengan
betul. Keberkesanan boleh diukur dari segi sama ada pengurus membuat kerja yang
betuldan matlamat organisasi berjaya dicapai. Contohnya, organisasi disifatkan
tidak berkesan apabila ia gagal mencapaimatlamatnya disebabkan oleh pelaksanaan
rancangan yang lemah atau kerana kegagalan pihak pengurusanmeramal perubahan
persekitaran organisasi dengan lebih tepat.
TUGASAN INDIVIDU
Oleh
Low Alicia
Apakah
definisi tugasan? Tugasan bermaksud sesuatu kerja, terutamanya yang diberikan
oleh orang lain kepada individu tertentu untuk disiapkan. Analisis tugasan
merupakan proses yang penting dalam perancangan dan pengajaran murid
berkeperluan khas. Proses ini bertujuan untuk memecahkan sesuatu aktiviti yang
lebih kompleks kepada langkah-langkah kecil yang ringkas. Langkah-langkah
tersebut kemudian diorganisasi mengikut urutan yang bersesuaian. Pengajaran
dilaksanakan mengikuti langkah-langkah kecil yang lebih ringkas. Hal ini
bermaksud bahawa murid berkeperluan khas akan diajar langkah demi langkah
sehingga mereka menguasai keseluruhan kemahiran sasaran. Kecekapan guru
pendidikan khas adalah dalam menganalisiskan tugasan tersebut supaya
bersesuaian dengan tahap keupayaan murid berkeperluan khas .
Proses
atau fungsi pengurusan dapat dibahagikan kepada beberapa fungsibergantung
kepada cara kitamengelaskan fungsi-fungsi perancangan, penyusunan,penyelarasan,
penstafan, dan pengawalan. Sebagai seorang pelajar, anda mencatat nota dan
bahan yang disampaikan oleh tenaga pengajar semasa proses pengajaran dan
pembelajaran sedang berlaku. Pelajar perlu menulis dan mencatat nota penting
semasa belajar. Mencatat nota adalah perlu kerana anda tidak perlu mengingat
semua isi kandungan yang telah dipelajari. Nota menjadi bahan rujukan apabila
kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta.
Kemahiran
mencatat nota merupakan aktiviti yang sangat penting kepada pelajar kerana nota
akan memberi bantuan yang besar dalam menganalisis pembelajaran.Selain itu, anda
seharusnya mencatatkan maklumat dan fakta sahaja bukan setiap perkara yang
diucapkan oleh pensyarah .Hal ini demikian, pelajar dapat membezakan maklumat
yang sangat penting dan kurang penting. Anda mesti menentukan sama ada anda
telah mengetahui maklumat itu atau merupakan maklumat yang baru.
Seterusnya,
anda pasti memahami dan menghafal nota yang dicatat supaya dapat menjawwab semasa
peperiksaan. Anda juga boleh menyediakan perancangan untuk mengulang kaji
supaya mendapat keputusan yang cemerlang.
Biarlah
saya mengongsikan sebuah cerita yang benar tentang kepentingan melaksanakan
tugasan diri yang telah berlaku dalam hidup Jack Ma. Beliau berasal dari
keluarga musisi dan pencerita di Hangzhou,China. Beliau pernah hidup pahit di
masa Revolusi Kebudayaan dan mengalami berbagai kegagalan. Lelaki itu bangkit,
membangun situs Alibaba, dan kini menjadi orang terkaya kedua di negerinya. ”Saya
menjalani hidup yang pahit,” kata Jack, bernama asli Ma Yun, pada Forum Ekonomi
Dunia, Davos, Swiss, Januari 2015. ”Saya juga bukan dari keluarga berada dan
berkuasa,” lanjutnya. Lahir di era komunisme yang kaku membuat Jack terbiasa
dengan kehidupan keras. Jack hidup normal sebagaimana anak-anak lain di
Hangzhou, sekitar 250 kilometer di sebelah barat Shanghai. Hangzhou dikenal
sebagai kota kebudayaan dengan kehadiran turis asing. Saat memasuki sekolah,
sejak SD sampai SMA, Jack perlu berkali-kali tes karena tidak hebat secara
akademis. Pernah gagal masuk universitas ternama, kuliah setara program D-3 di
Sastra Inggris Hangzhou Normal University, lulus tahun 1988. ”Ini universitas
berkualitas kelas tiga atau empat secara nasional,” katanya.
Ketika
KFC membuka cabang di Hangzhou, Jack melamar. Dari 24 pelamar, hanya dia yang
gagal. Beliau juga kandas menjadi polisi. ”Kegagalan menjadi bagian perjalanan
hidup saya,” katanya. Jack mengajar dan membuka kursus bahasa Inggris di
Hangzhou. Para murid senang dengan cara Jack mengajar. Semasa kuliah, beliau
memperdalam kemampuan berbahasa Inggris sebagai pemandu gratis bagi tulis. Hal
ini demikian, beliau menghampiri hotel yang ramai tulis untuk mempraktikkan
ilmunya. Dengan ini, Jack memiliki sahabat penal yang kesulitan melafalkan nama
Ma Yun sehingga kemudian memanggilnya ”Jack”. KOMPAS.com - Jack Ma berasal dari
keluarga musisi dan pencerita di Hangzhou, Tiongkok. Ia pernah hidup pahit di
masa Revolusi Kebudayaan dan mengalami berbagai kegagalan. Lelaki itu bangkit,
membangun situs Alibaba, dan kini menjadi orang terkaya kedua di negerinya.
”Saya menjalani hidup yang pahit,” kata Jack, bernama asli Ma Yun, pada Forum
Ekonomi Dunia, Davos, Swiss, Januari 2015. ”Saya juga bukan dari keluarga
berada dan berkuasa,” lanjutnya. Lahir di era komunisme yang kaku membuat Jack
terbiasa dengan kehidupan keras. Jack hidup normal sebagaimana anak-anak lain
di Hangzhou, sekitar 250 kilometer di sebelah barat Shanghai. Hangzhou dikenal
sebagai kota kebudayaan dengan kehadiran turis asing. Saat memasuki sekolah,
sejak SD sampai SMA, Jack perlu berkali-kali tes karena tidak hebat secara
akademis. Pernah gagal masuk universitas ternama, ia kuliah setara program D-3
di Sastra Inggris Hangzhou Normal University, lulus tahun 1988. ”Ini
universitas berkualitas kelas tiga atau empat secara nasional,” katanya. Ketika
KFC membuka cabang di Hangzhou, Jack melamar. Dari 24 pelamar, hanya dia yang
gagal. Ia juga kandas menjadi polisi. ”Kegagalan menjadi bagian perjalanan
hidup saya,” katanya. Jack mengajar dan membuka kursus bahasa Inggris di
Hangzhou. Para murid senang dengan cara Jack mengajar. Semasa kuliah, ia
memperdalam kemampuan berbahasa Inggris sebagai pemandu gratis bagi turis.
Dengan sepeda, ia menghampiri hotel yang ramai turis untuk mempraktikkan
ilmunya. Dari peran ini, Jack memiliki sahabat pena yang kesulitan melafalkan
nama Ma Yun sehingga kemudian memanggilnya “Jack”.
Kemampuan bahasa Inggris memberi Jack
kesempatan berkunjung ke Amerika Serikat di tahun 1995. Ketika itu,dia diminta
menjelajahi dunia lewat internet yang baru muncul. ”Tidak, tidak, tidak,”
katanya, karena komputer barang mahal dan dia tidak mampu beli. Jack tetap
yakin untuk mencuba. ”Pertama kali, saya mencari bir. Saya menemukan produk bir
dari sejumlah negara, tetapi tak satu pun asal China.” Dia pun terinspirasi
membuatkan situs berisi informasi produk-produk buatan China. Selepas kembali
ke China, Jack bekerja di kementerian luar negeri dengan menawarkan jasa
pemasaran produk China lewat internet. Bukan jenis pegawai negeri dengan
birokrasi berbelit-belit, dia mundur dari pemerintahan. Pada 1999, bersama
rakannya, dia merintis situs bernama Alibaba, yang mempertemukan pembeli dan
penjual produk di seluruh dunia. Dia terinspirasi situs Amazon. Belajar dari laman
web lelang e-Bay, dia mendirikan Taobao. Pengaruh Google menginspirasinya
menciptakan mesin pencari berbahasa Mandarin.
Akhirnya,
seorang yang beramalkan sikap berdikari, rajin dan tidak mudah berputus asa
akan menyiapkan tugas dengan sempurna dan menghasilkan produk yang bermutu
tinggi. Sikap berdikari bererti kita tidak bergantung kepada orang lain atau
mengharapkan pertolongan mereka sewaktu melakukan sesuatu. Sikap ini perlu ada
pada setiap orang agar mereka tidak perlu bergantung kepada orang lain dalam
melaksanakan sesuatu kerja. Ini amat menyusahkan kerana kita terlalu
mengharapkan orang lain sehingga hasilnya tidak begitu memuaskan. Sikap
berdikari amat penting dalam diri setiap manusia untuk memantapkan diri dan
menyediakan kekuatan diri dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya telah membincangkan dengan agak mendalam tentang sikap terhadap
pentadsiran, tugasan individu. Berdasarkan perbincangan tersebut, dapatlah
dirumuskan bahawa tugasan individu merujukan kepada proses perancangan,
penyusunan, pengarahan, dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi,
pengurusan juga boleh didefinisikan sebagai proses pengarahan, penyelarasan,
dan pengaruh ke atas operasi organisasi untuk mencapai matlamat yang
dikehendaki dan prestasi sepenuhnya. Kita perlu mengorbankan keseronokan
demi mencapai kejayaan. Berjaya
menjadikan amalan itu sebagai satu tabiat diri yang sebati tanpa ada kesukaran
mengamalkannya.
Rujukan
BAKAR, L. K. (2016, DISEMBER 27). www.utusan.com.my.
Retrieved from INTEGRITI DALAM KEHIDUPAN:
http://www.utusan.com.my/rencana/utama/integriti-dalam-kehidupan-1.424817
N, I. ( 2014 , September 30). dululainsekaranglain.com.
Retrieved from Maksud Integriti Dan Perlaksanaannya:
https://dululainsekaranglain.com/articles/maksud-integriti
Norzelan, F. (2016, MAR 9). zh.scribd.com.
Retrieved from Kepentingan Integriti Dalam Kalangan Pelajar:
https://zh.scribd.com/doc/303392526/Kepentingan-Integriti-Dalam-Kalangan-Pelajar
Wahyudi, R. (2017, JAN 23). tekno.kompas.com.
Retrieved from Kisah Jack Ma, Orang Terkaya Kedua di China Pemilik
Alibaba.com:
https://tekno.kompas.com/read/2017/01/23/11460717/kisah.jack.ma.orang.terkaya.kedua.di.china.pemilik.alibaba.com.
WIKIPEDIA. (2015, September . 25). ms.wikipedia.org.
Retrieved from Integriti: https://ms.wikipedia.org/wiki/Integriti
Lampiran
tugasan individu diamalkan sejak kecil

Alat-alat berfikir
yang digunakan untuk membantu menyiapkan tugasan individu
没有评论:
发表评论